Skip to main content

Veelgestelde vragen over Mercell Bidding voor voormalige Opic-gebruikers

• May 23, 2025
  • 0 replies
  • 29 views

Beste Connectors,

We zijn druk bezig met het upgraden van onze klanten naar Mercell Bidding vanaf een eerdere platform. Daarom hebben we een overzicht gemaakt van veelgestelde vragen over Mercell Bidding om informatie over het nieuwe platform gemakkelijk toegankelijk te maken.

Als je nog vragen hebt, kun je deze stellen in het opmerkingenveld!

1. Worden mijn profielen automatisch overgezet naar Mercell Bidding?

Ja, je profielen worden tijdens de upgrade automatisch overgezet naar Mercell Bidding.

Je profiel(len) blijven ongewijzigd, zodat je alle relevante aanbestedingsmeldingen blijft ontvangen, net als voorheen.

1. Blijf ik e-mailnotificaties ontvangen in mijn inbox?

Ja, je blijft e-mailnotificaties rechtstreeks in je inbox ontvangen. Deze worden verstuurd vanuit Mercell Bidding. Let op: de afzender verschijnt nu als: Mercell Tender Discovery (tenderdiscovery@mercell.com).

De eerste e-mail die je na de upgrade ontvangt, is wat langer dan je misschien gewend bent. Deze bevat namelijk ook lopende aanbestedingen die nog steeds bij je profiel passen. Zo weet je zeker dat je geen interessante kansen mist. Hierna bevatten de e-mails alleen nieuw gepubliceerde aanbestedingen die matchen met jouw profiel.

1. Hoe log ik in op Mercell Bidding?

Op de dag van de upgrade ontvang je een e-mail met je nieuwe inloggegevens en een link om je wachtwoord te resetten. Het tijdelijke wachtwoord is 3 weken geldig, dus log op tijd in om een nieuw wachtwoord in te stellen. Gebruik deze link om naar de Mercell Bidding inlogpagina te gaan.

Ervaar je problemen? Begin dan met het resetten van je wachtwoord. Stap-voor-stap-instructies hiervoor vind je in deze handleiding. Loop je nog steeds ergens tegenaan? Neem gerust contact op met ons supportteam, we helpen je graag verder. 

1. Waarom word ik geüpgraded naar Mercell Bidding?

Mercell Bidding maakt gebruik van de nieuwste technologie voor betere schaalbaarheid en veiligheid. Hierdoor kunnen we sneller nieuwe functies ontwikkelen die aansluiten op jouw huidige én toekomstige behoeften. Het is de eerste stap naar een efficiëntere en geïntegreerde inschrijfervaring.

1. Wat zijn de voordelen van Mercell Bidding?

Mercell Bidding zorgt voor een betere gebruikservaring. Dat komt door de moderne interface, slimme meldingen en gebruiksvriendelijke tools voor selfservice. Binnen Mercell Bidding kun je onbeperkte monitoringsprofielen instellen én krijg je toegang tot de nieuwe AI Profile Enhancer. Hiermee optimaliseer je jouw set-up. Daarnaast krijg je toegang tot het nieuwe programma Bid Excellence vol trainingen, certificaten en handige bronnen. En er komt nog meer aan: nieuwe AI- en analysefuncties, waarmee je jouw inschrijfproces verder stroomlijnt.

1. Hoe lever ik voortaan inschrijvingen aan?

Je kunt je inschrijvingen indienen zoals je gewend bent. Iedere aanbesteding in Mercell Bidding leidt je rechtstreeks naar de bronbestanden. Hier kun je je inschrijving indienen, bijvoorbeeld via Source-to-Contract.

1. Verandert er iets aan mijn monitoring-e-mails? 

Iedere ochtend ontvang je e-mailnotificaties van aanbestedingen die bij jou passen. Deze komen voortaan vanuit Mercell Bidding in plaats van Markt Inzicht. Ook de lay-out is vernieuwd, zodat je sneller en duidelijker overzicht hebt van alle aanbestedingen die mogelijk bij je passen. 

Elke e-mail bevat maximaal 100 matches. Zijn er nog meer interessante aanbestedingen? Dan word je doorverwezen naar de ‘Monitoring Inbox’ in Mercell Bidding. Hier vind je alle relevante kansen, zowel nieuwe als oude. Met filter- en zoekopties vind je eenvoudig de beste aanbestedingen. Meer weten over de Monitoring Inbox? Lees er hier meer over.

1. Waar kan ik monitoringsprofielen vinden, aanmaken of bewerken?

Alles over het aanmaken, bewerken of verwijderen van monitoringsprofielen vind je in onze kennisbank of via onze onboardingcursus.

1. Hoeveel profielen kan ik aanmaken met mijn abonnement?

Elke licentie geeft je onbeperkt toegang tot het aanmaken en beheren van monitoringsprofielen. Er is geen limiet op het aantal monitoringsprofielen dat je kunt aanmaken.

1. Waar kan ik de gegevens van mijn organisatie aanpassen en abonnementen en gebruikers beheren in Mercell Bidding?

In onze kennisbank vind je alle informatie over het beheren van je organisatiegegevens, abonnementen en gebruikers. Via onze interactieve onboardingcursussen word je snel wegwijs in Mercell Bidding.

1. Welke AI-functies zijn er momenteel beschikbaar in Mercell Bidding?

Mercell Bidding biedt verschillende AI-gedreven functies die speciaal ontworpen zijn om jouw inschrijfervaring verder te verbeteren.

• AI Better Matching gaat verder dan simpele zoekwoorden. Het analyseert je complete bedrijfsprofiel om relevantere aanbestedingen te tonen. Hierdoor loop je minder risico om belangrijke kansen mis te lopen.
  • AI Tender Summarization maakt duidelijke en beknopte samenvattingen van complexe aanbestedingsdocumentenn. Zo kun je sneller beoordelen of een aanbesteding interessant is.
  • AI Profile Enhancer geeft slimme suggesties voor zoekwoorden en CPV-codes om je monitoringsprofielen te verbeteren. Hierdoor ontvang je alleen de meest relevante meldingen.
  1. Welke onboardingmaterialen zijn beschikbaar na de upgrade?

Na de upgrade krijg je toegang tot onze uitgebreide kennisbank, met onder meer:

• Supportartikelen
  • Een interactieve, verdiepende cursus via de Mercell Academy
  • Wekelijkse e-mails met tips & tricks als onderdeel van onze onboarding. Zo zorgen we ervoor dat je alles in huis hebt om snel aan de slag te kunnen.