Skip to main content

Q&A från Webbinariet: Fördjupning i Mercell Bidding & Bid Excellence.

• October 31, 2025
  • 0 replies
  • 23 views

Forum|alt.badge.img

Här nedan hittar du alla frågor som ställdes under webbinariet den 22 oktober.
Missade vi att besvara just din fråga, eller vill du ha ett mer utförligt svar? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig.

Observera att flera av frågorna som kom in liknade varandra. För att göra det mer överskådligt har vi därför slagit ihop vissa av dem. Om du inte hittar din exakta fråga här, finns svaret troligen i en närliggande.

Du som kund kan alltid vända dig till vår supportportal

Fråga 1

Hur fungerar dela sökprofil?

Svar

Du kan dela din profil med andra användare i din organisation. Öppna profilen och klicka på delningsikonen bredvid knappen "Förhandsvisa matchningar" högst upp i formuläret.

Du kan sedan välja den eller de användare som du vill dela profilen med

Fråga 2

Var ser du sedan resultatet av denna profil du lagt upp? Kommer resultatet bara i mailen?

Svar

Resultatet ser du genom att gå till "Mina bevakningar" och välja den aktuella profilen.

Fråga 3

Kan man ta ut en lista på vad man har inlagt på respektive Profil? CPV-koder / Sökord

Svar

Nej, det är inte möjligt att exportera denna information.

Fråga 4

Vilken AI använder ni i er platform och var finns den?

Svar

Vi har våra egna AI modeller men förlitar oss på Chat GPT (Open AI)för delar av det.

Fråga 5

Den nya bevakningen som gjordes syns inte under \Mina bevakningar\""

Svar

Så fort du lagt upp en profil så ska resultatet visa direkt via Mina bevakningar, om inte kontakta vår support så får vi se vad som är fel.

Fråga 6

Är nyckelorden för sök efter gamla upphandlingear i profieln med OCH eller ELLER-operator

Svar

Du kan använda OCH eller ELLER i sökfraser för att göra mer avancerade sökningar. Se i så fall till att lägga till sökfrasen inom citattecken. Till exempel "städning OCH (skola ELLER sjukhus)" eller liknande fraser. Det borde dock inte behövas för enkla sökningar, eftersom sorteringen "Relevans" ändå borde lägga till de mest relevanta resultaten överst.

Fråga 7

Kan jag söka efter en specifik gammal upphandling, t.ex på diarienumret?

Svar

Sökning göra inte på diarienummer utan namn på upphandlingen, upphandlande myndighet, beskrivning och i namnet på CPV-koder

Fråga 8

Går det att hitta avropsförfrågningar på ramavtal

Svar

Nej, dessa publiceras inte utan skickas direkt till leverantörer som vunnit ramavtalet.

Fråga 9

hur långt innan ett avtal går ut får man ett mail från bevakningen? Kan man styra det?

Svar

Du kan välja mellan att få bevakningar på utgående avtal 6, 9, 12 eller 18 månader i förväg, detta anger du i bevakningsprofilen.

Fråga 10

Kan man filtrera sina urval på endast statliga myndigheter, regioner och kommuner separerade?

Svar

I MI modulen kan du välja att sortera på specifika beställare, för att visa deras aktuella kontrakt.

Fråga 11

Kan man välja vilken profil som ska hamna överst i bevakningsmailet?

Svar

Ja genom att sätta siffran 1 framför namnet på profilen så hamnar det överst.

Fråga 12

Export av listor i Market Intelligence3 till ex. excel, finns den funktionen?

Svar

Den funktionen kommer vi inom kort att lansera.

Fråga 13

Förr hade jag bevakning på utgående avtal, är det bortplockat?

Svar

Nej, det kan du aktivera i din profil, klicka redigera profil och scrolla ner en bit så hittar du funktionen Utgående kontarkt.

Fråga 14

I Market Intelligence när jag går in nu första gången vill den att jag ska välja brancher, inga CPV koder är valda. Kan jag inte välja att importera de jag har från en av mina sökprofiler?

Svar

I dagsläget behöver du ange CPV-koder eller andra sökparametrar i instrumentpanelen för att få fram resultatet. Men inom kort kommer du att kunna importera din bevakningsprofil till market intelligence.

Fråga 15

Kan man gruppera sparade upphandlingar utifrån en viss profil?

Svar

Nej, det är inte möjligt.

Fråga 16

missade första 15 min, har ni spelat in demon?

Svar

Webinariet spelas in och går att ses i efterhand.

Fråga 17

Kan bevakningsmejlen skickas till olika mejladresser?

Svar

Nej, det är inte möjligt. Man kan bara ha en epostmottagare för bevakningsmailet.

Fråga 18

Priset på Market intelligence

Svar

Kontakta gärna vår säljavdelning för en offert.

Fråga 19

Kommer exporten till excell vara begränsad i hur många rader man får exportera som tidigare?

Svar

det kommer vara en begränsning på 1500 rader.

Fråga 20

Kommer upphandlingar från andra organ finnas med här?

Svar

Alla upphandlingar som annonseras offentligt i en publik databas finns med.

Fråga 21

När släpps den nya filtreringsvyn i MI? Upplever MI som långsamt och buggigt i nuläget

Svar

Vårt utvecklingsteam arbetar hårt med att lösa eventuella buggar och för att färdigställa nyheterna för lansering.

Fråga 22

Ni nämner att plattformen kan användas i flera olika länder. Hur är det med språket när det gäller sökord? Ska de vara på engelska?

Svar

Sökorden måste vara i det språk som gäller för det land du bevakar för att få korrekt träffar

Fråga 23

Vid sökning av upphandling verkar det som att det måste var korrekt stavat. Stämmer det? Eller hur kan det göras?

Svar

Ja, sökning måste vara korrekt stavat annars får du ingen träff.

Fråga 24

Jag undrar om det går att göra egna noteringar i Mercell på upphandlingar (t.ex. kommentarer eller status), och om det sedan går att dra ut statistik eller rapporter – till exempel på vem som har vunnit avtalet eller liknande?

Svar

Du kan lägga in kommentarar på en upphandling, denna kommentar är synlig för alla som har tillgång till tjänsten. det är inte möjligt att dra ut någon rapport. Har du tillgång till Market intelligence kommer du inom kort att kunna ta ut en rapport på datan från analysdelen.

Fråga 25

Ni berörde tilldelningsdokument under ”kontrakt”. Ser man även upphandlingsrapporten då? Om inte, vart kan man se det för svslutade upphandlingar?

Svar

De dokument som publiceras i portalen är de beställaren väljer att dela med sig av vid tilldelningen.

Fråga 26

kan man göra en profil som enbart hanterar utgående avtal?

Svar

Ja det kan du om du har rätt behörighet på din licens. Skapa profilen och lägg in de koder och sökord du vill bevaka, och välj sedan att aktivera Utgående kontrakt.

Fråga 27

Om man vill se samtliga upphandlingar från en viss UM, oavsett andra filter, hur gör man detta?

Svar

I vyn Utforska kan du söka fritt i hela databasen utan att vara begränsad av din profil. Sök då på myndighetens namn för att se alla aktuella upphandlingar. Vill du även se gamla upphandlingar, klicka på Alla filter och se till att rutan längst ner är ifylld, dvs inkludera även upphandlingar som inte längre är öppna.

Fråga 28

Om man bevakar en CPV kod som är relativ bred kan man begränsa välja bort det som inte är relevant

Svar

För huvudkoder finns det en möjlighet att välja bort underkoder, men det går inte att bevaka "delar" av en kod ifall det inte är en huvudkod.

Fråga 29

Osäker på vilken del av tjänsten det skulle hamna på, men kan man se en jämförelse över de leverantörerna inom min bransch och statistik kring inlämnade och tilldelade beslut? (en jämförelseöversikt)

Svar

I Market intelligence kan du få fram data där du ser leverantörerna i din bransch, deras hit rate samt upphandlingar de vunnit och deltagit i.

Fråga 30

Det kommer mail med uppdaterade möjligheter men själva upphandlingen är inte ändrad... varför kommer dessa?

Svar

Uppdateringar kan avse flera olika saker, dels att dokument har uppdaterats men även kontaktinformation till upphandlare, tidsfrister mm.

Fråga 31

Hur långt tillbaka i tiden sträcker sig ert underlag för gamla upphandlingar?

Svar

Data finns tillgängligt från 2010 cirka.

Fråga 32

Var är er ambitionsnivå gällande svar från supporten? 14+ dagar är väldigt långsamt.

Svar

Våra supportteam har upplevt arbetstoppar i samband med lanseringen av den nya portalen. Detta har lett till tillfälligt längre svarstider och vi arbetar hårt för att komma ikapp. Vår förhoppning är att vi har möjlighet att svara er snabbare framöver. Ni kan nu också ringa in direkt till vår support på telefon 0133-900320 och vi har för närvarande korta svarstider.